OP DE COVER BARNEVELD MAGAZINE

‘BARNEVELD IS EEN DORP
MET STADSE ALLURE’

Johan van Omme is fotograaf, grafisch vormgever en kunstliefhebber en houdt een gemeenschappelijk doel. Hij is hier niet geboren en getogen, maar wel een Barnevelder in hart en nieren. “Ik voel me in Barneveld thuis door het dorpse karakter en de stadse allure.”

 

Wellicht zie je hem wel eens lopen door het dorp of zitten op een terras met een kopkoffie, die lange man met zijn camera en sigaret. Of je kent hem van Newstreet, als fotograaf of grafisch vormgever of van een van de gemeenschapsprojecten waaraanhij heeft gewerkt, zoals Kip Artistique of  Theater op ’t Zand. Johan van Omme (48) heeft veel paden bewandeld. Oorspronkelijk komt hij uit Apeldoorn. Rond zijn zestiendeverhuisde hij naar Stroe en ging hij werken in het familiebedrijf in de pluimvee. Achttien jaar geleden verkocht zijn vader het familiebedrijf. “Destijds vond ik het moeilijk, maar achteraf gezien was het een wijze beslissing. Ik wilde niks meer met bederfelijke goederen te maken hebben en startte in de oude kerk aan de Nieuwstraat designwinkel Newstreet. Ik dacht dat ik zakelijk en creatief was. Toen ik tien jaar later stopte met de winkel, besloot ik dat
ik creatief was”, zegt hij lachend. “Zo blijf je jezelf ontwikkelen. Volgens mij gaat het niet om het doel, maar om de weg ernaartoe.
Je kunt beter ergens spijt van hebben, dan dat je het niet geprobeerd hebt.” Sindsdien focust hij zich volledig op zijn werk als fotograaf en grafisch vormgever en verzorgt hij creatieve concepten voor lokale bedrijven en bijvoorbeeld de Oud Veluwse Markt.

OOG VOOR DETAIL

“De creativiteit zat er al vroeg in, ook al kreeg ik dat niet van huis uit mee. Als
jonge jongen liep ik in het museum en was ik een echte Mondriaanfan. Fotografie is altijd een passie geweest, net als grafische vormgeving. Voor mijn werk mag ik nu bij verschillende ondernemers in de keuken kijken. Zo fotografeer ik voor het Barneveld Magazine de ene keer bouwvakkers ende andere keer advocaten. Dat schakelen maakt het mooi. Mijn doel is om de identiteit van een bedrijf te vangen, of het nu gaat om vormgeving of fotografie. Ikdenk mee met de ondernemer en streefernaar zijn visie door te trekken voor een uniforme uitstraling. Ik vind het geweldig om ondernemers hierbij te helpen, de juiste partijen erbij te zoeken en het proces te begeleiden.”Inspiratie haalt Johan uit bijvoorbeeld design, verpakkingen en restaurants. “Ik heb een zwak voor designhotels, waar alles samen komt. Neem het Andaz in Amsterdam. Alles klopt; van de kunst en
het interieurdesign tot de keuken en de kamersleutels. Dan zit ik in de lobby daarvan enorm te genieten.” Hij gaat graag naar steden om geprikkeld te worden. “Ik vind het leuk om vernieuwing en trends te zien. Toch ben ik altijd blij dat ik mag terugrijden naar de Veluwe. Hier geniet ik van de rust en het gemeenschapsgevoel. Ik heb nooit verwacht dat ik in Barneveld terecht zou komen, maar ik heb het er ontiegelijknaar mijn zin. Je ziet in Barneveld weinig standaardformules en veel familiebedrijven. Ik geloof dat we daarin sterk staan en dat moet zo blijven. Ik vind het leuk om te zien dat oud-ondernemers Jan Joosten en Kitty Schueler zich inzetten voor ons centrum. Zij verdienen echt een pluimpje. Zij staan tussen de mensen in en zorgen ervoor dat we samenwerken. We hebben een mooi dorp met stadse allure. Die mix werkt goed en kunnen we verder doorvoeren met behoud van het unieke karakter. Denk aan kledingwinkels die aan kruisbestuiving doenmet horeca of een barbier. It takes two to tango. Samenwerking versterkt en zorgt voor vernieuwing.

”‘IT TAKES TWO TO TANGO’

GEMEENSCHAPSGEVOEL

“Mijn doel is om kunst en cultuur toegankelijker te maken. Theater op ’t Zand is een laagdrempelige manier om kennis te maken. Zes jaar geleden dreigde dit geweldige evenement te stoppen. Met een hele club zetten we de trein weerop de rails. Er zit nu een goed bestuur onder leiding van Jan van Iwaarden. Ik ben verantwoordelijk voor de pr en maak alle reclame-uitingen, zoals het magazine en de website.” Die trein rijdende te houden, wordt elk jaar moeilijker, geeft Johan toe. “Er komen meer bezoekers, maar daarvoor moet je ook meer regelen en dat kost geld. Voor Theater op ’t Zand ontvangen we nu subsidie van het Schaffelaarfonds.” Johan houdt ervan om te werken aan projecten voor de gemeenschap. Zo startte hij alweer dertien jaar geleden Kip Artistique. “Samen met Jan Joosten zette ik het op en

hij tilde het de lucht in. Het was een groot gemeenschappelijk succes, waarvoor veel lokale partijen samenwerkten.

Nu komt de vraag vanuit de gemeente voor een 2.0-versie om Barneveld te promoten en daar ben ik best trots op. Het is toch mijn kindje. We hebben elkaar nodig om dat te realiseren en ik zie daarvoor veel mogelijkheden. Nu moeten we kijken hoe we het in het vat gieten.”

BEVOORRECHT

JOHAN GEEFT EEN KLEIN BOEKJE, WAT ZIJN OPA OOIT MAAKTE. HET GAAT OVER DE RELATIE TUSSEN EEN MENS EN ZIJN VADER IN AL ZIJN FASES. VAN DE REBELLERENDE PUBER TOT DE REFLECTERENDE VOLWASSENE DIE MET VEEL RESPECT TERUGKIJKT OP DE WIJSHEDEN VAN ZIJN VADER. ZO STAAT JOHAN OOK IN ZIJN LEVEN, MET VEEL DANKBAARHEID VOOR ZIJN OUDERS. “IK BEN NIET VERWEND, MAAR WEL BEVOORRECHT. IK MIS MIJN VADER. ZE ZEGGEN NU TEGEN MIJ DAT IK OP HEM LIJK, DAT IK HET SOCIALE EN DE HUMOR VAN HEM HEB. VAN MIJN OUDERS LEERDE IK DAT JE TEVREDEN MOET ZIJN MET WAT JE HEBT EN DAT JE GOED MOET ZIJN VOOR ELKAAR. DAT IS DE BASIS. HET HOEFT NIET ALTIJD MAAR MEER TE ZIJN. IK MERK DAT IK ME GOED VOEL ALS IK IETS VOOR DE GEMEENSCHAP DOE EN DAT ZAG IK OOK BIJ MIJN VADER. DAAR KOM IK DE LAATSTE JAREN ACHTER.”

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.